Θερινή ορεινή φιλοξενία
https://podcasts.apple.com/us/podcast/reimagine-tourism-in-greece-kathimerini/id1852532826
Reimagine Tourism in Greece | Kathimerini
Η Ελλάδα στον χάρτη της πολυτελούς φιλοξενίας
Season 1, Ep. 1
•Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025
H Χλόη Λασκαρίδη, Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της LAMPSA Α.Ε., συνομιλεί με τον δημοσιογράφο Απόστολο Μαγγηριάδη για τη θέση της Ελλάδας στον διεθνή χάρτη της πολυτελούς φιλοξενίας, τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στον κλάδο, για την προοπτικές ανάπτυξης του δωδεκάμηνου τουρισμού στη χώρα μας και τις απαραίτητες αλλαγές στο ελληνικό τουριστικό μοντέλο.
ΣΧΟΛΙΟ ΧΡ
Άριστες ιδέες φαρδιά οράματα κανένας δεν μιλάει για εθνικές υποδομές και εξέλιξη γνώσεων αμοιβές ανθρώπινου δυναμικού συνθήκες διαβίωσης προσωπικού τουρισμού (όπου χρειάζεται βουνό ή θάλασσα) εναρμονισμένες σε ένα περιβάλλον πολιτιστικής και κοινωνικής συνοχής.
Αυτό το podcast έχει πολλές παραμέτρους κλειδιά για τον ελληνικό τουρισμού. Μιλάνε έμπειρα στελέχη της τουριστικής city elit πιστεύω ότι αυτή η Λασκαρίδη είναι παρακλάδι του εφοπλιστή και θα άξιζε να βρούμε τις απόψεις της γραπτές ή τουλάχιστον να τις σχολιάσουμε από την ομιλία της. Κρίνοντας τους αυστηρά..
Άθελά τους λένε σωστά πράγματα αλλά χωρίς πολύπλευρη κοινωνική διάσταση και χωρίς εργατική εργασιακή ευαισθησία. Το ανθρωπιστικό υπάρχει αλλά από τη πλευρά της υποχρεωτικής δουλοεξυπηρέτησης όχι της αυθόρμητης παραδοσιακής ελληνικότητας grecquitidude προσαρμοσμένης στο σήμερα. Αν μπορούσαν να έχουν μετατρέψει την ψυχολογία της ελληνικής (τονίζω) φιλοξενίας σε μηχανική ή ΑΙ θα το είχαν κάνει. Οι Ιάπωνες έχουν προσπαθήσει σε κάτι μηχανικά ξενοδοχεία αλλά δεν ακούγεται.
Τα rbnb επίσης έχουν μια κρύα διάσταση της αντίληψης της φιλοξενίας λόγω άγνοιας και έλλειψης παιδείας (φυσικό είναι) που οι ξενοδόχοι δεν το έχουν πάρει χαμπάρι να το πολεμήσουν έτσι και προσπαθούν με άλλα μέσα.
Στο ζήτημα του υπέρ τουρισμού πρέπει το κίνημα να τοποθετηθεί και ένα στέλεχος - ομάδα πρέπει να πάρει στις πλάτες του προοπτικά το θέμα.
Η ιδέα του ορεινού θερινού τουρισμού με έξοδο και θάλασσα δεν είναι άσχημη. Οι δήμοι και οι μικρό ξενοδόχοι αν συνασπίζονταν θα μπορούσαν να πετύχουν πολλά. Μόνοι τους ο καθένας όχι.
Θα επανέλθω
......
Μια αρκετά ενδιαφέρουσα τοποθέτηση μας κάνει κοινωνούς ενός σημαντικού παράγοντα της επιχειρηματικότητας ξενοδοχειακής αγοράς.
Ο καλλιεργημένος και με θέσεις θα λέγαμε τις οποίες (προ)θέτει θα λέγαμε μέσω των ερωτήσεων του κορυφαία ζητήματα που άπτονται υψηλών πολιτικών αποφάσεων. Ωστόσο αυτό θα προκύψει και στη πορεία των απαντήσεων από τον συνομιλητή του.
Θέτει λοιπόν ο δημοσιογράφος πιο είναι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού καθώς και το προβληματισμό να επαναπροσδιορίσουμε το τρόπο με τον οποίο ταξιδεύουμε φιλοξενούμε και αναπτύσσουμε τις κοινότητες μας.
Μέσα από συζητήσεις με ανθρώπους κλειδιά από την επιχειρηματικότητα και τη πολιτεία μέχρι την επιστημονική κοινότητα και την κοινωνία των πολιτών και εξερευνούμε το πώς η ανάπτυξη μπορεί να συμβαδίζει με τη προστασία του πολιτισμού (Λόφος Παπούρα) παρένθεση δικιά μου, της φύσης και της ποιότητας ζωής..
Θα αναζητούμε πρακτικές ιδέες και οράματα που μπορούν να οδηγήσουν σε ένα τουρισμό πιο βιώσιμο πιο ποιοτικό και πιο ανθρωποκεντρικό.
Η συζήτηση με εκπρόσωπο της νέας γενιάς της επιχειρηματικότητας στο χώρο της φιλοξενίας.
ΕΩΤΗΣΗ δημοσιογράφου: Πώς αξιολογείται τη θέση της Ελλάδας στο διεθνή χάρτη της luxury φιλοξενίας. Τι είναι αυτό που μας διαφοροποιεί και που έχουμε ακόμη το περιθώριο εξέλιξης.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θεωρώ ότι η θέση της Ελλάδας είναι πάρα πολύ καλή ειδικά τα τελευταία 10 χρόνια έχουμε κάνει τεράστια βήματα σαν χώρα έχουμε καταλάβει εμείς οι άνθρωποι του τουρισμού ότι αξίζει να εστιάσουμε στην ποιότητα και όχι τη ποσότητα και σίγουρα αυτό έχει βοηθήσει να αναβαθμιστούμε.
Αν (όμως) συγκρίνουμε με άλλες χώρες Ιταλία Ισπανία υστερούμε λιγάκι σε κάποιους τομείς. Την Αθήνα δεν μπορείς να τη συγκρίνεις με το Λονδίνο ή το Παρίσι στη παρούσα φάση.
Άρα θεωρώ ότι ενώ έχουμε κάνει πάρα πολύ μεγάλα βήματα σαν χώρα και σαν προορισμός αλλά έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας.
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΥ: Τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει διείσδυση στην Ελλάδα μεγάλα και μικρότερα brands με έμφαση στο design και το city experience.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι πιστεύετε ότι είδαν όλοι αυτοί οι πρώτες στην ελληνική αγορά; Γιατί επέλεξε τώρα να επενδύσουν εδώ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Ελλάδα τηρούσε αρνητική στάση στο ζήτημα των ξένων managers να ορίσουν αυτοί στους επιχειρηματίες πως πρέπει να τρέξουν τις επιχειρήσεις τους. Όμως τα τελευταία χρόνια άλλαξε γιατί οι ίδιοι οι ξενοδόχοι είδαν ότι και κάποιο άλλοι με καλλίτερο know how μπορούν να καθοδηγήσουν την αγορά στο πώς θα μπορούσε να βελτιώσει το προιόν.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Βοήθησε το γεγονός ο,τι ανέλαβε μια νεώτερη γενιά το managment των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι έχει βοηθήσει σίγουρα. Το Μεγάλη Βρετανία ήταν από τα λίγα ξενοδοχεία που είχαν ξένο operator. Αυτό τώρα έχει αυξηθεί πολύ. Πολλοί ξενοδόχοι έχουν δεχθεί ξένο management το οποίο βοηθά προς διπλή κατεύθυνση. Η νέα γενιά ξενοδόχων είναι πιο δεκτική από ότι ήταν οι προηγούμενοι που είχαν μάθει να κάνουν κάποια πράγματα με ένα συγκεκριμένο τρόπο. Η Ελλάδα μετά το COVID έγινε success story και πολύ δημοφιλής και τα brands θέλησαν να αφήσουν ισχυρό ίχνος.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχει το ελληνικό μοντέλο κάποιες ιδιεταιροτητες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι έχουμε κάποιες ιδιαιτερότητες. Η σαιζόν είναι αρκετά μικρή και αρκετά δύσκολη με 3-5 μήνες διάρκεια μέσα στους οποίος πρέπει να κάνεις όλο το τζίρο της χρονιάς δεν θα είναι εύκολο. Οι ΤΟ έχουν συνηθίσει σε μια 12μηνη βάση αλλά και αυτοί κατόρθωσαν να εξοικειωθούν με αυτό το μοντέλο κάναν Adupt. Επίσης οι ξενοδόχοι μας κατάλαβαν ότι δεν πρέπει να επιμένουν ότι αυτοί ξέρουν καλλίτερα από τα ξένα brands.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Οι ξένοι (Τ)Ο γιατί έλεγαν τώρα να επενδύσουν;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πιστεύω τα managment contracts βρίσκουν έτοιμο το έδαφος (συνθήκες) για να επενδύσουν. Είδαν ότι και οι Έλληνες αποδέχθηκαν κάποια καθοδήγηση και η χώρα ειδικά μετά το covid έχει πάει πάρα πάρα πάρα πολύ καλά..
ΕΡΩΤΗΣΗ: Φέρνει η διεθνοποίηση του ΤΟ ποιότητα και ανταγωνισμό στον τουρισμό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ναι φέρνει πολλά. Ναι μεν κάποιος μεμονωμένος ιδιώτης μπορεί να ξέρει να τρέξει το ξενοδοχείο του καλά αλλά δεν έχει ειδικές γνώσεις που ο μεμονωμένος δεν τις έχει. Έχουν κεντρικές υποδομές με εμπειρίες δίνουν συμβουλές στους ξενοδόχους σε θέματα πχ stainambilities, wellness, ΑΙ κλπ κάνουν σεμινάρια κλπ. Άρα έχουν μια τεχνογνωσία που είναι δύσκολο να τη βρούμε μόνοι μας ούτε και να την αποκτήσουμε εύκολα μόνοι μας.
Επίσης βοηθάνε στο training. Έχουν τεχνογνωσία την οποία μπορεί να αναγάγεις πολύ ψηλά τις υπηρεσίες του ξενοδοχείου.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκπαιδεύουν καλλίτερα το ανθρώπινο δυναμικό; Βοηθά αυτό για βελτίωση των επαγγελματιών του τουρισμού σε καλύτερες καριέρες υπηρεσίες κλπ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βέβαια ανοίγονται ορίζοντες μετά από κάποια χρόνια σε κενές θέσεις άλλων μονάδων του εξωτερικού. Όλες οι μονάδες διαθέτουν πλατφόρμες που μπαίνεις και βλέπεις τι ανάγκες σε προσωπικό έχουν κάνεις αίτημα υποβάλλεις βιογραφικό.
ΕΡΏΤΗΣΗ: Πείτε μας για την ΑΙ αν μερικές εφαρμογές της έχουν βοηθήσει κάποιες ειδικότητες.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σαν κλάδος είμαστε πίσω στο ΑΙ.
Μας προτείνουν πολλά σε αυτό το τομέα. Αλλά αυτό που όλοι συμφωνούν είναι ότι είναι δύσκολο να παρακαμφθεί η ανθρώπινη επαφή με το πελάτη. Φανταστείτε ένα πελάτη να περιμένει να τον κάνει check in ένα ρομπότ. Γι'αυτό προτιμούμε τις back of the house departments υπηρεσίες όπως γνώση πελάτη πριν έρθει και διαμόρφωση υπηρεσιών up on the style of guest.. etc.. personal life services.
ΕΡΏΤΗΣΗ: Θα χαθούν δουλειές στο τουρισμό λόγω της ΑΙ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο τουρισμός είναι μια πολύ ευρεία έννοια και δεν ξέρω τι θα συμβεί στο μέλλον. Σιγά σιγά όλοι μας στρεφόμαστε τελικά προς το ΑΙ πχ στην αναζήτηση προορισμού με chat tp. Θέσεις που έχουν σχέση με το πελάτη δύσκολα θα χαθούνε.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να εισαχθούν οι νέες αντιλήψεις στο τουρισμό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Είναι αρκετά εύκολο. Γιατί όλοι θέλουμε να προοδεύσουμε να έχουμε καλά αποτελέσματα στη διαχείριση του προϊόντος στις πωλήσεις . Η αγορά έχει αναγεννηθεί. Οι ξενοδόχοι είναι νέοι μοντέρνοι έχουν νέες ιδέες νέες αντιλήψεις. Ο κλάδος του τουρισμού εξελίσεται υποχρεωτικά..
ΕΡΩΤΗΣΗ: Πόσο εφικτός (για την Ελλάδα) είναι ένας 12μηνος (ορεινός) (luxury) τουρισμός. Ποια είναι τα εμπόδια;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Θα δούμε. Η Ελλάδα με τις θερινές θερμοκρασίες που χτυπάνε 40-42 τα τελευταία χρόνια ευνοεί έναν τέτοιου είδους τουρισμό. Είναι καλή εποχή να επιχειρήσει κάποιος κάτι διαφορετικό πχ (ELATOS RESORT) σαν την παραπάνω ιδέα. Δηλαδή και ήλιο και θάλασσα και βουνό ιδιαίτερα για οικογένειες με παιδιά. Το βουνό προσφέρει δροσιά και πολλές δραστηριότητες στο περιβάλλον του. Χώρες όπως Ελβετία Αυστρία στρέφονται σοβαρά προς τον ορεινό θερινό τουρισμό μετατρέποντας πίστες χιονιού σε γκολφ κλπ. Μιλάμε για πολύ εξελιγμένο θερινό ορεινό τουρισμό..
Οι operators εξελίσσονται πολύ γρήγορα. Η ACCOR είχε ένα κενό σε αυτό το τομέα και δημιούργησε ένα ανάλογο προϊόν πιο χαλαρό για μερικούς ξενοδόχου που δεν ήθελαν να έχουν πολύ υψηλά στάνταρτς. Και luxury και λίγο διαφορετικό με ισχυρή στρατηγική. Έτσι σύντομα θα υπάρξει το πρώτο (αρχές 2027) EMBLEM στην Ελλάδα σύντομα.
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι γίνεται έχουμε στην Ελλάδα το κατάλληλο προσωπικό και ανθρώπινο δυναμικό και τεχνογνωσία που να στηρίξει το νέο προϊόν; ή να ζητήσουμε απ' έξω;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Πιστεύω ότι έχουμε. Ωστόσο αυτό είναι πιο δύσκολο να το πετύχεις εκτός κέντρου (Αθήνας δηλ.). Θεωρώ ο,τι υπάρχει τεχνογνωσία και με ευελιξία θα βρεθεί προσωπικό. Προβλήματα όπως το που θα ζει το προσωπικό είναι προβλήματα που έχουν όλοι οι ξενοδόχοι που δεν δραστηριοποιούνται σε μια κεντρική πόλη..
ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι θα αλλάζατε άμεσα στο μοντέλο του τουρισμού ελληνικού τουρισμού;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τις υποδομές το έχουμε πει 100 φορές, καθώς και η επιμήκυνση της τουριστικής σαιζόν έφθασε στην Αθήνα μέχρι και Νοέμβρη πράγμα που δεν ίσχυε πριν 5-6 χρόνια. Άρα σιγά σιγά κάτι πάει να γίνει πράγμα που αφορά τα αστικά κέντρα..
ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχει στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό; Ποια στοιχεία του θα πρέπει να αλλάξουν; Υπάρχει διάλογος με τη πολιτεία;
Παραμένετε αισιόδοξη για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Στρατηγικά σχέδια έχει πολλά η Ελλάδα το θέμα είναι αν μπορούν να εφαρμοστούν γιατί καλώς ή κακώς η Ελλάδα δείχνει ότι δεν τα εφαρμόζει. Ο ΣΕΤΕ έχει ένα καλό διάλογο. Πάντα όμως εξαρτάται από τον υπουργό που έχει μια δικιά του ατζέντα.. Έλληνες είμαστε και γνωρίζουμε πως λειτουργεί η χώρα μας και καμιά φορά κάνουμε αυτό που πρέπει και άλλες κάνουμε ότι μας συμφέρει.
Παραμένω αισιόδοξη όχι γιατί πιστεύω στην στήριξη μας από την πολιτεία αλλά πιστεύω στους ίδιους τους επιχειρηματίες του κλάδου που βελτιώνονται συνεχώς και θα πάμε πολύ καλύτερα.

Comments
Post a Comment